India - Reisverslag uit Jaipur, India van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Jaipur, India van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu

India

Blijf op de hoogte en volg Sanderenlynn

21 Oktober 2015 | India, Jaipur

Delhi, Agra, Jaipur

Nog geen week onderweg maar wel al een hele hoop gezien.

Hallo allemaal,

Allereerst waren we de vorige keer vergeten om iedereen te bedanken voor het boek wat we hebben gekregen!! Echt erg leuk wat iedereen geschreven heeft en ervan gemaakt heeft.

Delhi
Vrijdagavond ons eerste Indische eten gegeten, en het zal voor veel mensen een geruststelling zijn.. Zelfs ik vond het eten erg lekker!! (Tot nog toe alles wat we hebben gegeten!) 's avonds op het dakterras onze ogen uit de kop gekeken naar het verkeer wat beneden reed en leuke gesprekjes gevoerd met het Indische personeel. 's Morgens aan het ontbijt kwamen we er tijdens een gesprek met een Duits stel achter dat wij nog heel veel geluk hadden gehad met het vinden van het hotel. Zij hadden hetzelfde verhaal te horen gekregen, maar hen was het pas rond 2 uur 's nachts gelukt om ervan af te komen! We hadden een mooi plannetje bedacht om die dag te gaan doen, ging de telefoon in onze kamer met de mededing dat we per direct uit moesten checken omdat het hotel volgeboekt was. Wij met moed in de schoenen vlug onze spullen pakken. Gelukkig kwamen we in de gang een Amerikaan tegen die al een paar dagen in Delhi was en hij had ons goede tips gegeven. (Ondanks hij wel in de scam was getrapt) toen het personeel zag dat wij bij hem waren moesten we direct het hotel verlaten en gingen ze meteen moeilijk doen. Ze willen allemaal niet dat je met andere toeristen praat! Maar hij was zo aardig om met ons mee te lopen en ons te helpen om een busticket en nieuw hotel te regelen. Een uurtje later was alles weer geregeld en hebben we de rest van de dag met die Amerikaan door Delhi geslenterd en ons verbijsterd om alles wat er gebeurd en rondloopt. 's Avonds met z'n tweeën rustig in een parkje gezeten, een heel klein groen veldje 1 straat van alle enorme drukte. Maar ook hier duurde het nog geen minuut of er kwamen alweer allemaal mannetjes aan die een gezellig gesprekje kwamen voeren maar eigenlijk van alles van ons wilde. De volgende dag vonden we het erg spannend of de bus ook daadwerkelijk kwam, maar gelukkig was hij maar een half uur te laat. Via ontzettend arme wijken van Delhi reden we naar Agra. Nadat we eerst langs enorme bouwprojecten en het formule 1 parcours reden kwamen we daarna in een grote open vlakte waar om de paar kilometer een hutje stond waar 1 familie woonde en hard aan het werk was.

Agra
Aan het einde van de busrit kwam er een mannetje naar ons toe, hij regelde het allemaal wel voor ons. Een goedkoop hotel, toektoek, busreis naar Jaipur, alle informatie over Agra en hoe en wat we het allemaal moesten doen. Erg fijn zo'n mannetje, maar toch heb je constant het idee dat er een addertje onder het gras zit. Dit was gelukkig niet het geval. De volgende morgen de zonsopgang bij de Taj Mahal gekeken. Erg indrukwekkend!! Ongelooflijk dat dat hele gebouw voor 1 vrouw gebouwd is! Daarna zijn we naar een groot fort gegaan, waar vroeger het hele dorp woonde. Hier waren we echt ineens beroemde mensen, iedereen wilde met ons op de foto en dan gingen ze hun hele familie erbij roepen om ook op de foto te gaan. De avond hebben we doorgebracht met de hotelslaaf. Het was erg indrukwekkend om het kastenstelsel zo te zien. Er was een dikke vette chagrijnige papzak als baas en een schraal super vriendelijk mannetje als slaaf, hij had precies dezelfde uitstraling, houding en beweging als Dobby van Harry Potter. Papzak zat de hele dag met z'n vrienden op de stoel te niksen, krantjes lezen. Als er een stuk van de krant op de grond viel, dan riep hij Dobby en die kwam eraan gesneld om het onder papzak z'n voeten op te rapen. Alles moest ook heel sneaky gaan, hij gaf ons wc papier en verkocht ons sigaretten wat de baas allemaal niet mocht weten. Dobby zei ook niet dat hij 's avonds klaar was met werken, '10 o'clock i have freedom'. Dit hield in dat papzak dan naar huis was en hij voor de eerste keer mocht gaan zitten of roken. Hij was dan ook super blij om wat met ons te drinken en te kletsen. Daarna moest hij buiten bij de 'receptie' op de stenen vloer gaan slapen. Erg zielig om dit allemaal met eigen ogen te zien gebeuren!!

De volgende morgen gingen we met de lokale bus naar Jaipur. Wat een ervaring is dat! 7 uur lang hutjemutje zitten en alle Indische gekte observeren. We hebben ons helemaal kapot gelachen!! Het was een bus waar je bedden en stoelen had. Wij hadden stoelen en een mannetje van onze leeftijd, een lokale toerist, had een bed. Hij lag daar lekker te chillen, komen er allemaal mensen de bus in en gaan op zijn bed zitten. Er kwamen steeds meer bij en hij werd helemaal in een hoekje gedreven met z'n benen over elkaar tegen de trap aan in elkaar gedoken. Toen vroeg een vrouw of hij ook zijn tas weg kon halen, dus hij nog meer in elkaar geperst en toen ging die vrouw ook nog voor hem zitten, dus wij zagen hem niet eens meer. Komt er een mannetje de bus in om water te verkopen, probeerde hij heel zielig zijn hand op te steken, maar hij werd niet gezien omdat hij zo ingepakt zat. Iedereen gooit hier werkelijk waar alle troep de straat op. Ook vanuit de bus, het maakt niet uit of het bij het volgende raampje weer naar binnen waait of een onschuldige passant het op z'n hoofd krijgt. Dit gebeurt dus met alles, etensresten, papiertjes, poepluiers, spuug met kauwtabak.

Jaipur
In Agra hadden we al een hotel geboekt en ze zouden ons bij de bus ophalen, natuurlijk niemand te zien.. Maar een toektoek chauffeur kon ons gelukkig wegbrengen. Stappen we het hotel binnen, zat daar het Duitse stel wat we in Delhi hadden leren kennen!! Dus voor de eerste keer de avond met andere backpackers doorgebracht! De volgende morgen kwam de toektoek chauffeur ons ophalen en bracht ons naar een goedkoper, beter hotel. Daarna zijn we overal gaan rondscheuren in de toektoek. Sander mocht zelf ervaren dat het nog best lastig is om een toektoek te besturen. Ook zijn we naar de Monkey tempel geweest om apen te voeren. Super leuk!! Ze aten het echt uit je hand! En ze waren bang voor de lokale mannetjes dus zochten ze bescherming bij mij en kropen helemaal tegen me aan, op mijn schoot zitten en hun handjes op mijn arm neerleggen. Jaipur is al een stuk moderner dan Agra en Delhi. Maar even goed liggen hier nog op iedere hoek van de straat mensen te slapen en ligt de hele straat vol met rotzooi. En de stank.... Pfff als je over een koeienflater heen loopt dan ruik je dat niet eens, de stank die om je heen hangt is gewoon zovele malen erger!! En natuurlijk lopen de koeien overal lekker rond, 's morgens krijgen ze thuis eten en gaan dan zelf de hort op en een leuke dag beleven, overal rondbanjeren waar ze zin in hebben. Ook al laten ze het verkeer daarmee ophopen als hen dat even beter uitkomt. Zodra ze 's avonds honger krijgen sjokken ze weer rustig naar huis. Overal langs de weg zie je ook dat ze opgedroogde koeienflaters verkopen. Die kneden ze dan eerst even goed (met de hand) en maken er dan een mooie schijf van. Dit gebruiken ze voor om vuur te maken, en aangezien het hier 40 graden is zullen ze dat niet gebruiken om hun huis mee te verwarmen.. Dus wij kunnen maar 1 ding bedenken wat ze daarmee doen. Nou dan gaan wij nou maar even lekker wat te eten kopen op straat! Vandaag hebben we trouwens een prima bed, Sander past er bijna in en het matras is redelijk prima. Tot nog toe hadden we of een houten plank met een mini mini matrasje erop of het matras was wel dik genoeg maar was een houten plank nog zachter! We zullen proberen om er ook foto's op te zetten.. Geen idee of dit zal gaan lukken!

Tot het volgende verhaaltje, liefs Sander en Lynn

• 21 Oktober 2015 - 17:00

Marian S:

Hallo lynn en sander,
    Wat een verhalen, zo kort weg en al zoveel gedaan en meegemaakt.
    Leuk ook de humor die jullie erin zien,
    Groetjes ruben en marian

• 21 Oktober 2015 - 19:01

Ima:

Wauw had nog geen tijd gehad om te lezen, maar wat een super ervaringen hebben jullie al opgedaan!! Geweldig!! Liefss ima

• 21 Oktober 2015 - 21:36

Linda:

Sow hey, het is bijna niet voor te stellen dat mensen zo kunnen leven

• 22 Oktober 2015 - 21:11

Anita:

Lieve Lynn en Sander,
    Ja, dat is dan India, mooi en veel indrukken maar ook afzien.
    Nog veel succes en reisgenot.
    Leuk dat we de eerste ervaringen meteen lezen.
    Dikke knuffel voor jullie, mam

• 23 Oktober 2015 - 11:25

Britt:

Mooi zoals jullie de ervaringen omschrijven waardoor ik het helemaal lijk te snappen hoe het daar gaat al ben ik er nooit geweest...! Mooi en geniet liefs vanuit het schone Nederland :)

• 23 Oktober 2015 - 20:17

Jose Van Enckevort:

sow, wat een verhalen al. Wel spannend allemaal. Geniet van de mooie momenten
    groetjes en veel plezier

• 25 Oktober 2015 - 14:47

Jasmijn:

Heeee lynnie en sanderr ! Wat leuk om jullie verhalen te lezen steeds... Leuk geschreven Lynn... Heftig wat jullie allemaal meemaken.. wat een ander leven dan hier: de bus was MAAR een half uur te laat... Dat klinkt hier wel anders als dat het geval is... en een prima bed waar sander bijna in past haha... !! Jullie zijn al goed gewend daaro! Ga zo door hihi!! liefssss !!!!!!

• 25 Oktober 2015 - 20:20

Denny En Aniek:

Hahaha ik moet weer lachen om je verhalen! Wat een ervaring! Benieuwd naar je volgende verhaaltje!