Australië - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Sanderenlynn

12 Augustus 2017 | Australië, Margaret River

Margaret River

Huisje, boompje, beestje in Margaret River.

Hallo allemaal,
Hier weer een update van ons werkleventje in Margaret River voordat we dit mooie dorpje maandag gaan verlaten.
Het vorige verhaaltje was ik geëindigd met mijn verjaardag en vlak daarna kwam natuurlijk Sander zijn verjaardag. Z’n 30e!! Als cadeau hebben de mensen van hier ons mee uit lunchen genomen. Het was een vrijdag dus de oudste was op school en de jongste op het kinderdagverblijf. Dus konden we gezellig met z’n vieren weg gaan. Ze hadden ons meegenomen naar een super mooie wijngaard waar we heel luxe gegeten hebben. In een mooi restaurant met prachtig uitzicht op de druivenplantages. Deze luxe wijngaarden is de reden dat mensen naar Margaret River komen, maar voor ons gewoon veel te duur waardoor we hier nog helemaal niks van gezien hadden. Heel erg leuk om dit dus op Sander z’n 30e verjaardag te doen! Sander had natuurlijk appeltaart gebakken volgens oud-Hollands recept, waar vooral de twee kinderen heerlijk van konden smullen ’s middags. ’s Avonds zijn we met z’n tweeën goed op stap geweest, een hele gezellige avond!

Perth
Aangezien Sander nu online werkt kon hij voortaan mee naar Perth. Hier zijn we nog drie keer naartoe gemoeten en iedere keer was het ook meteen een hele week. De familie besteedt deze dagen door tijd door te brengen met familie en vrienden. Waardoor ik, nadat ik hem ’s morgens uit bed gehaald heb, overdag vrij heb om zelf leuke dingen te doen. Voordat ik eind van de middag weer bij de familie moet helpen met het avondritueel of oppassen.
Zo zijn wij naar de grootste gevangenis geweest waar de Engelse veroordeelde naartoe gestuurd werden. Indrukwekkend om te zien hoe ze hier behandeld werden. Ten eerste de boottocht om van Engeland helemaal hierheen gestuurd te worden overleefde niet iedereen. De gevangenis geeft echt een typisch beeld wat je voor je hebt bij een oude gevangenis. Vier verdiepingen hoog met aan alle kanten super kleine cellen. Een klein bedje paste er net in maar meer ook niet. Na verloop van tijd werden hier heel veel veranderingen in gemaakt en haalde ze bijvoorbeeld overal een tussenmuur eruit zodat iedere cel dubbel zo groot werd. Waarin ze laterna weer twee gevangen in hielden. Ook de kleine bedjes veranderden naar hangmatten, en daarna weer naar stapelbedden. Heel interessant om hier een bezoek aan te brengen aangezien dit zo een beetje de gehele geschiedenis van modern Australië is.
We hebben ook een bezoek gebracht naar de eerste boot die Australië bereikt heeft, Duyfken. Het was een door de Nederlandse ontdekkers zelf gemaakt schip. Heel bijzonder om te zien hoe zo´n klein houten scheepje helemaal van Nederland hierheen is kunnen varen om Australië te ontdekken.
Dit ligt beide in Fremantle. Een leuke havenstad net ten zuiden van Perth waar wij nog een paar keer naartoe gegaan zijn. Het is een heel erg leuk stadscentrum waar een oud gezellig sfeertje hangt. Zelfs de straatnaamborden zien er anders uit dan op andere plaatsen, alsof ze vanaf 1800 nooit meer vervangen zijn.
Zuid-Perth heeft een heel mooi strand aan de rivier waarbij je aan de andere kant van de rivier uit kijkt op de stad. Een heel mooi zicht. Langs dit strand rijdt een bestuurderloze-bus. Het is de vierde bestuurderloos voertuig in de wereld en het is nog een experiment. Dit experiment duurt in totaal ongeveer twee jaar voordat het echt de weg op gaat. Tot die tijd blijft hij dagelijks op en neer rijden langs de rustige weg langs het strand. Wij mochten zo’n ritje meemaken. Super vreemd om in een voertuig te zitten waar geen stuur in zit. Overal langs de hele kant staan stoelen, vooruit en achteruit. De ‘bestuurder’ van het experiment had een x-box controller vast voor het geval hij de bus in noodgevallen handmatig moet overnemen. Maar de bus rijdt helemaal zelf. Ze voeren de bestemming in en daar rijdt hij naartoe. Overal rondom de bus zijn camera’s dus hij anticipeert op alles en iedereen om hem heen. Super cool om zo een stukje van de toekomst mee te maken.
Verder vonden we het heerlijk om in Kingspark te zijn. Eerst een rondje lopen in de Botanische tuin met de hond en daarna een lekker plekje uit zoeken bij een van de barbecues in het park om een lekkere lunch te maken. Of langs de rivier in het park tegenover het huis in Perth met de hond een rondje lopen. Overal is het gewoon heel mooi. Verder besteedden we onze tijd in Perth ook om allerlei dingen te kopen die ze in Margaret River niet hebben. We hadden nog een aantal dingen nodig voor onze bus.
De dinsdagen, woensdagen en donderdagen moet ik de vader naar de speciale sportschool brengen. Soms ging Sander mee zodat we vanuit daar naar een groot shoppingcentrum gingen andere keren bleef Sander thuis om in de tuin te werken of om te kano’n op de rivier. Heel rustgevend met honderden verschillende soorten vogels. Hij kano’t dan naar een mooi plekje waar hij stopt om te vissen.
In Perth is het weer ook net wat beter dan in Margaret River, het is dan ook 4 uur rijden. Zo hadden we een middag dat de familie weg was en wij met z’n tweetjes in de tuin gingen spelen, voetballen, tennissen, jeu de boulen. Dit gaf ons echt meteen het heerlijke campinggevoel.
Als ik in Perth ben verdien ik heel veel geld doordat ik de vader iedere ochtend uit bed moet halen en voor het rijden krijg ik hetzelfde bedrag als hij aan taxi-chauffeurs moet betalen. En voor hen is Perth een soort van uitlaatklep waardoor ze mij meer om hulp vragen rondom de kinderen. Dus trakteerden we onszelf een paar keer om eens lekker te gaan uiteten.

Margaret River
In Margaret River zijn we het meeste van onze vrije tijd bezig om onze campervan te verbouwen. We hadden hem gekocht met keuken en bed/bank. Maar wij vonden dit allemaal niet zo praktisch. De keuken hebben we zo verbouwd zodat al onze spullen er praktisch in kunnen. De bakken onder het bed hebben we zo aangepast zodat je in de positie van bed en van bank overal makkelijk bij kan. We wilden niet veel geld aan deze aanpassingen uitgeven, maar we hadden natuurlijk wel extra hout nodig. Bij de bouwmarkt vonden we het hout echt veel te duur dus gingen we naar een tweedehandswinkel en daar hadden ze een houten kastje. Zo konden we dus voor 5 dollar genoeg hout en een paar extra schroeven kopen! Thuis het kastje uit elkaar gehaald en met dit extra hout en al het hout wat we uit de bus zelf haalden konden we alle aanpassingen maken die we wilden. Maar nu was alles gemaakt van verschillend hout waardoor het er wat rommelig uitzag. Dus gaven we alles een likje verf waardoor het er meteen echt super mooi uitziet! We hadden een hoop verf over dus dachten we nu we toch bezig zijn met verven kunnen we net zo goed alles in de binnenkant verven. Hierdoor ziet het er binnen ook super mooi uit en om alles af te maken heb ik overal kleine gordijntjes voor gemaakt. Alles ziet er nu super strak en mooi uit. Wij hadden zelf echt heel veel plezier om alles te maken. Overal bedachten we kleine geniale(als zeggen we het zelf) oplossingen voor waardoor we nu echt alles tot in de de kleine details perfect hebben. Twee keer in de maand is de Lionsclub open en daar gingen we dan steeds naartoe om een heleboel spullen te kopen voor echt belachelijk weinig geld! Wij vonden het super leuk om met allemaal oude troepjes iets nieuws te maken. De bus is nu van alle gemakken voorzien. Een luifel, extra jerrycans voor benzine, een douche die ook als kraan in de keuken dient. Kruidenrekje, wijnglazenrekje, keukenrolhouder, overal lampjes. Subwoofer onder het bed. En alles is makkelijk toegankelijk.
Toen de campervan helemaal klaar was zijn we een weekendje weggeweest in deze mooie omgeving om alles uit te testen. We kregen dan ook heel veel reacties van mensen dat ze foto´s wilden maken omdat de indeling er zo perfect uit zag! Dat is natuurlijk leuk om te horen als je er een half jaar aan gewerkt hebt!

We reden eerst helemaal naar het zuid-westerlijkste puntje: Augusta. Bij aankomst vonden we een hele mooie plek aan de rivier waar Sander ging vissen. We waren daar nog geen minuut of overal sprongen dolfijnen op! Super gaaf dus!! Sander had ook meteen een vis aan de haak dus hij was in paniek dat de dolfijnen zijn vis zouden eten en hij dan een dolfijn aan z’n haak zou krijgen! Een oud mannetje gaf Sander allemaal handige tips voor het vissen en hij zei ons dat het hier niet toegestaan is om te kamperen en bood ons aan om met hem mee te gaan dan konden we op zijn grond parkeren en vis bij hen eten. Maar wij wilden juist het wildkamperen uitproberen, plaatjes zoeken waar de ranger ons niet zal vinden. Dus dit aanbod sloegen we af en gingen op zoek naar een plekje om te overnachten. We vonden een plekje in de bossen waar we mooi beschut stonden. Nadat we hier avondeten gemaakt hadden bleven we de rest van de avond in onze bus spelletjes spelen.
De volgende dag gingen we naar de vuurtoren van Augusta. Dichter bij Antartica zullen we (voorlopig) niet komen! Deze hoek is in 1600 door Nederlanders ontdekt die wal net niet haalden en net voor de kust schipbreuk leden. De zee is hier zo ongelooflijk mega wild. De Indische en Zuiderlijke Oceanen komen hier bij elkaar en je ziet ze gewoon tegen elkaar op botsen. Het hele nationale park van dit hele gebied, 200 km2 groot, is naar dit schip genoemd, Leeuwin National park.
Daarna zijn we naar het walvissen uitkijkpunt gereden en hebben hier een mooie wandeling gemaakt langs de kust af waar je steeds mogelijkheden hebt om walvissen te zien. Helaas niet gezien. In het park bij een barbecue geluncht en daarna weer terug naar het noorden gereden om een slaapplek te zoeken. We vonden een afgelegen strandje genaamd ‘Cozy Beach’ waar we mooi konden kamperen voor de nacht.
De volgende ochtend doorgereden naar Yalingup, hier ook weer een mooie wandeling gemaakt langs de ruwe kust. Hier is alles super groen, mooi contrast. Nadat we hier een lekkere lunch gemaakt hadden zijn we verder gereden naar Busselton. Sander had gehoord dat dit de beste plaats is om inktvis te vissen en hij had het nepvisje wat je daarvoor nodig hebt op ons onbewoonde eiland in Maleisië gevonden dus dat wilde hij wel een keer uitproberen. Je hebt hier een pier die 2 km lang de zee in loopt! Na zonsondergang, 17 uur, staat het hier vol met mannen die aan het vissen zijn. Overal zie je zwarte inktvlekken op het hout. Sander had geen idee hoe hij deze bijzondere beesten moest vangen dus we gingen bij een vriendelijke vader en zoon staan om uitleg te vragen. Hij gooide in en had gelijk beet maar wist nog niet hoe hij de inktvis binnen moest halen, dus ontsnapte hij! Maar het zijn zo’n bijzondere beesten! Ze hebben in lichaamsverhouding wereldsgrootste ogen en ze veranderen van kleur van de achtergrond. Bij ons lagen ze op houten lichte planken dus kregen ze die kleur, maar zou je ze in een rode emmer doen dan worden ze dus felrood! En als je ze ophaalt dan spuiten ze al het inkt uit zich. Ik vond het zelfs leuk om hier uren op deze pier te zijn! Sander stapte na verloop van tijd maar over op gewoon vis wat beter voor hem werkte, de volgende dag hadden we heerlijke Australische haringen als avondeten!

Sander bevalt het vertalen prima. Het is wat saai, maar ideaal dat hij zelf z’n uren in kan delen. Bij mij wisselt het heel erg. In principe werk ik maar 20 uur, maar is eigenlijk bijna iedere week veel meer. Soms rond de 55 uur. Die moeder moest een paar keer naar Perth waardoor ik dus voor alles in het huis moest zorgen. De jongste peuter had toen net een blaasontsteking en werd dus steeds iedere nacht vaak wakker dus moest ik bij hem op de kamer slapen. Ieder uur was hij wakker geworden! Dit weekend was de moeder het hele weekend in Perth. De vrijdag bleef ik in eerste instantie, nadat ik de vader in bed gelegd had eerst thuis. Hij zou dan bellen als hij de peuter zou horen huilen. Net nadat ik slaap was gevallen ging te telefoon. Helemaal overstuur omdat z’n moeder er niet was heb ik 2 uur met hem in bed gezongen en daarna de rest van de nacht een paar uurtjes heel oncomfortabel wat geslapen. En om half 6 begon zijn dag alweer en moest ik dus weer de gehele dag de kinderen vermaken en daar s avonds weer slapen. Goede training voor als wij zelf aan kinderen gaan beginnen!
In onze laatste week was het de verjaardag van het oudste kind, hij werd 5 jaar. Op zondag was zijn kinderfeestje. Een groot feest met zijn vriendjes en de ouders. Terwijl de kinderen allemaal fijn aan het spelen waren vroeg de vader of ik even hun springkussen op wilde zetten! Hadden ze gewoon een luchtkasteel in de schuur liggen!! Nou dat vonden de kinderen natuurlijk fantastisch!
Verder zijn we in onze vrije tijd vooral veel thuis. We vinden het nog steeds heerlijk om gewoon lekker een thuis te hebben en voor ons is uiteten of op stap gaan gewoon echt heel duur hier dus deden we dat liever thuis. En het is hier nou winter dus het is gewoon heel erg koud om dingen buiten te doen en het regent suuuuper veel! Het lijkt soms echt letterlijk alsof de hemel openbreekt! Wel gaan we veel met de hond wandelen, langs de mooie rivier bij ons huis. Sander gaat ook regelmatig in de zee vissen.

Zondag hebben we allebei onze laatste werkdag en maandag vertrekken we hier. We rijden dan eerst richting het noorden. Na een ongeveer week zullen we dan ook weer mooi weer hebben! Ons plan voor nou is om ongeveer nog anderhalve maand langs de west-kust af te rijden helemaal tot aan Darwin. Daarna gaan we de echte outback in, naar de Alice Springs helemaal in het midden van dit grote land. Vanuit daar kijken we hoeveel tijd we nog over hebben, of we de hele oost-kust nog kunnen doen of eerst naar het zuiden rijden en dan nog een stukje van de oost-kust zullen doen. We vliegen in ieder geval op 5 december vanuit Melbourne naar Bangkok. Daar hebben we dan nog 4 dagen om onze reis goed Aziatisch af te sluiten voordat we op 9 december terug naar huis vliegen!!
We zullen de komende maanden bijna alleen maar in onze bus slapen dus zonder wifi. Hoevaak we verhaaltjes en filmpjes kunnen posten weten we dus niet. Maar uiteindelijk, ook al is het als we al terug in Nederland zijn, zullen alle filmpjes online komen!
Wij hebben in ieder geval superduper veel zin in ons laatste avontuur!!

Heel veel liefs van Sander en Lynn