Western Australia - Reisverslag uit Katherine, Australië van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu Western Australia - Reisverslag uit Katherine, Australië van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu

Western Australia

Blijf op de hoogte en volg Sanderenlynn

09 Oktober 2017 | Australië, Katherine

Pinnacle desert, Karlbari, Coral bay, Exmouth, Onslow, Karijini, de Grey, Broome, Tunnel Creek, Palm springs, Bungle bungles, Gibb river road, Kunanurra

Over onze rondreis in de eerste provincie, Western Australia.

Hallo allemaal,

Na 6 maanden gewerkt te hebben en in een huis gewoond te hebben was het weer tijd om rond te reizen. Wat hadden we hier weer ongelooflijk veel zin in! Onze hele bus was er klaar voor en nadat we afscheid hadden genomen van de lieve familie waren we dan onderweg!
De eerste paar uur waren al bekend voor ons. In Perth nog even bij de Aldi ingeslagen en toen stond de grote onbekende rit voor de boeg. Toen we Perth goed en wel achter ons gelaten hadden gingen we op zoek naar een slaapplek. Ergens een zijweggetje van een nieuwe, nog lege, wijk vonden we een prima plekje.

Pinnacle Desert
We hadden al gelijk zoveel verschillende landschappen doorkruist. Van het regenachtige bosgebied door de savanne en uiteindelijk al meteen in de woestijn. De tweede dag waren we al snel bij de Pinnacle Desert. Een heel mooi natuur fenomeen. Ineens waren daar honderden pilaren van overgebleven schelpen en zeedieren die duizenden jaren geleden op de zeebodem leefden. Heel erg mooi om hier doorheen te rijden en te wandelen.
Onderweg kwamen we door leuke kleine dorpjes. Afgelegen, nietszeggende dorpje waar gewoon een leuk sfeertje hangt. We maakten ook een stop bij Pink Lake. We hadden geen idee wat dit eigenlijk was en toen we langs het meer reden dachten we in eerste instantie, onee is dit het nou het ziet er gewoon uit als een normaal meer. Maar ineens toen we nog eens langs ons keken was het water compleet helemaal felroze! Het meer heeft een verbinding met de zee maar houdt veel meer zout vast waardoor het deze kleur uitstoot. Heel erg mooi om dit bijzondere natuurverschijnsel te zien.

Karlbari
De eerste echte stop was Karlbari. Eerst gingen we het nationale park voor het dorp bekijken. Super super mooie klifs. Terwijl we van het mooie uitzicht aan het genieten waren popten er overal walvissen op. Op slechts 200 meter van ons vandaan zagen we ze boven het water splashen. Op deze parkeerplaats lekker uitgebreid ons z’n nieuwe favoriete eten gemaakt, cornfritters.
Hier in de buurt hadden we in een verlaten wijk een mooie plek ontdekt om te kamperen tussen de emoes. De volgende dag hebben we het mooie dorpje Karlbari bewonderd. Hele mooie kust. Lekker de hele dag gechilled en Sander gevist. ’s Avonds weer terug naar ons mooie kampeerplekje en de volgende dag gingen we het nationale park van Karlbari wandelen. Een flinke 8 km wandeling over en in de gorge. Mega mega mega mooi!!
Vanuit hier was het twee dagen rijden naar de volgende bestemming. Onderweg in Carnavon gestopt waar een normale supermarkt was om even goed in te slaan. Allemaal eten in blik voor in de voorraad.

Coral Bay
Rond lunchtijd kwamen we aan in Coral Bay. Een heel erg mooi strand waar je mooi kan snorkelen. Wij hadden een fijn plekje op de parkeerplaats gevonden om de dag door te brengen. In dit gebied was het hoogseizoen en vanaf hier wordt gratis kamperen lastiger. De ranger kwam al meteen naar ons toe om ons alvast te waarschuwen dat we hier niet mochten slapen. Gratis kampeeropties waren hier niet, maar hij patrouilleert maar 20 km. Dus ’s avonds met iedereen van de parkeerplaats 20 km buiten het dorp gereden om daar te kamperen en dan ’s morgens weer terug rijden. Hier zijn we een paar dagen gebleven om heerlijk van het super mooie strand te genieten en te snorkelen bij het mooie koraal.
Een klein stukje langs het strand af lopen kom je bij een rif uit wat de haaien gebruiken als kraamkamer totdat de baby’s groot genoeg zijn. Je mag hier niet het water in omdat je de baby haaitjes verstoort, maar het is even goed een mooie wandeling naar een nog mooier stukje verlaten strandje.

Exmouth
Een klein stukje verder rijden kwamen we aan in Exmouth. Een plek waar we heel veel van gehoord hadden en waar we heel veel van verwacht hadden. Wij vonden de natuur inderdaad heel erg mooi, maar het was zo ongelooflijk toeristisch. Alles was helemaal volgeboekt, alles was super duur en overal moest je mega dure toeren voor boeken. Wij zijn hier dus maar redelijk kort gebleven. Een dag om het nationale park te bekijken. Hele mooie kliffen en gorges en mooi snorkelen. De tweede dag zijn we naar de vuurtoren gegaan. Van hieruit zagen we een hele hoop walvissen opspringen. Met een enorm geweld zag je de staarten op het water slaan en het water naar boven spuiten bij de ademhalingen. Verder aan het strand gechilled Sander natuurlijk gevist, en toen hadden wij wel weer genoeg van dit mooie maar toeristische dorpje.
Onze volgende bestemming was weer een echte toerischtische trekpleister en daar hadden we dus eigenlijk niet zo veel zin in. Op de kaart zagen we 200 km van de route af, ‘just around the corner’ een dorpje waar we nog nooit van iemand gehoord hadden dat ie daar naartoe ging. Onderweg nog aan iedereen gevraagd of iemand daar geweest was, maar niemand wist er iets van. Voor ons dus een reden om hier naartoe te gaan, even weg van alle toeristische plekken met alle regels die daarbij komen kijken.

Onslow
In dit dorpje aangekomen kwamen we erachter dat er 40 km van het dorpje af een rivier was waar je gewoon kon kamperen. 20 km door een hobbelig stuiterig zandpaadje gereden kwamen we uiteindelijk bij de rivier aan. Her en der zagen we een caravan staan en konden we hier dus inderdaad gewoon een plekje zoeken en gaan kamperen. Dit was perfect voor ons. Zoiets hadden wij vantevoren voor ogen gehad en we waren dus super blij dat we 200 km omgereden waren.
We hadden een klein mooi plekje gevonden waar onze van precies paste. Luifel opgezet met ons picknick kleed eronder en het leek net een echte caravan! De volgende dag maakten we de rest van onze plek perfect door zeil aan de keuken te hangen zodat we niet in de zon hoefden te koken. Van ons puptentje zetten we de buitentent op met daarin een gat in de grond, onze eigen ‘bushloo’. De hangmat kreeg een plaatsje en we ontdekte dat iemand die voor ons hier geweest was, een mooie trap naar het water gemaakt had. Dus konden we heerlijk in de rivier zwemmen. Het was heel lastig om hierin en uit te komen doordat de grond moerassig was, maar met behulp van een dik touw hadden we een fijne schommel in het water.
Her en der stonden caravans langs de rivier waar de zogenoemde ‘Grey nomads’ stonden. Sommige bleven hier 3 maanden lang. Onze buren was een heel vriendelijk stel en zij vonden het leuk dat wij met ons bussie ook op zo’n plek verbleven, dus nodigden ze ons uit voor een barbecue. Super lekker gegeten bij deze gezellige mensen. Andere avonden zaten we bij hun Grey Nomad vrienden bij het vuurtje voor een drankje. En een paar dagen later nodigden ze ons weer uit voor avondeten, dit keer een roastdinner! En dat in de middle of nowhere!
Wij vonden dit plekje heerlijk! De hele dag een beetje bij onze bus zitten te chillen, zwemmen in de rivier, alles schoon en op orde maken, kletsen met alle oude mensen. We vonden dit zo heerlijk dat we een hele week gebleven zijn! Bij het afscheid had een van de vrouwen, die Nederlandse afkomst heeft, zandkoekjes in haar caravan voor ons gebakken! Jammie jammie!

Karijini
Na een week genikst te hebben, was het weer tijd om verder te gaan. Naar het veelbelovende Karijini nationaal park. Super super mooie natuur. We begonnen de wandeling op de kam van de berg. Aan het einde liepen we naar beneden, naar hele mooie natuurlijke zwembaden voor een overheerlijke afkoeling en toen liepen we via het dal weer helemaal terug naar de andere kant. Hier was ook weer een zwembad met een warme waterval, waar we weer even konden afkoelen voordat we de berg weer omhoog moesten lopen. En overal waar je loopt sta je weer versteld van hoe mooi de natuur is!
’s Avonds reden we het park weer uit en net buiten het park hadden we een super mooie slaapplek gevonden, boven op een heuvel waardoor je een 360 graden uitzicht had van de mooie natuur!

De Grey
De volgende dag reden we door naar Port Headland om boodschappen te doen en eindigden we aan de Grey rivier. Hier konden we weer zo leuk kamperen als in Onslow. We hadden een perfect schaduwplekje gevonden waar we weer onze hele uitset konden uitstallen om hier weer een paar dagen te verblijven.
Hierna reden we in twee dagen naar Broome, met een korte stop bij 80mile beach.

Broome
Vrienden van ons vanuit Margaret River waren in Broome. Ze waren op Cable beach, dit is een strand waarbij het verschil van eb en vloed heel groot is waardoor het zand met eb heel hard is en je met een 4x4 auto hier op kan rijden. Onze vrienden hadden net als ons ook gewoon een van maar zij zeiden dat het goed te doen was. Super gaaf dus om met de auto op het strand te rijden! Zij herkenden onze bus natuurlijk gelijk en kregen we een warm welkom op het strand. Zij zijn zelf Engels maar waren daar verder met allemaal Duitsers, 2 stellen en 1 jongen. Een hele gezellige groep waarmee we de hele tijd samen in Broome zijn gebleven. ’s Avonds gingen we iedere avond naar onze eigen kampeerplek voor een gezellige avond rond het kampvuur met z’n alle. De eerste week gingen we iedere ochtend eerst naar Guantieme Point, super mooie klif waar je met hoog water van de rotsen af kan springen. Vanuit hier zagen we ook allemaal dieren in het water. Hele scholen dolfijnen zwommen voorbij, her en der een schildpad, walvissen sprongen in de verte op. ’s Middags gingen we of naar een mooi strand wat daar in de buurt was. In het weekend was het volle maan en hier kun je dan de Staircase to the moon zien. Hiervoor is een gezellige Aziatische markt en dan kun je het bijzondere natuurfenomeen aanschouwen. Op het moment dat de maan op komt weerkaatst ie in het laagwater van de zee waardoor het eruit ziet alsof er onder de maan een ladder is om naar de maan te lopen. Heel erg mooi en bijzonder om dit te zien!
Na een week iedere dag met de groep samen geweest te zijn hadden we wel weer zin in een dag met z’n tweetjes. Voor het strand was een park waar we in het gras gingen picknicken. Laterna zagen we een jongen lopen met een kokosnoot, dus vroegen we aan hem of hij die zelf geplukt had en liet hij ons zien hoe je in de 8 meter hoge palmboom kan klimmen. Met een handdoek om z’n voeten voor extra steun hopte hij zo als een aapje de boom in. Hij zei tegen Sander dat hij maar eerst een paar meter moest proberen en dan terug moest komen, maar het ging Sander wel prima af dus klom zo in een keer naar de top. Helemaal uitgeput en met kapotte armen en buik kwam hij weer terug naar beneden mét kokosnoot! Met de machete was de kokosnoot zo open en werd zijn harde werken beloond met heerlijk verfrissend kokoswater en een dikke laag kokosvlees!
De laatste paar dagen wilden we relaxen op Cable beach met onze auto. Het is gewoon zo ideaal om met de auto het strand op te rijden, je kan dan makkelijk de luifel uitzetten voor schaduw en je hebt al je spullen bij de hand, om lunch te maken of om jezelf te vermaken met strandspellen. Met vloed kwam het water nog heel erg hoog, dus kon de auto niet op het harde zand blijven staan, en in het zachte zand kunnen wij niet wegrijden. Dus parkeerden we zo op het zachte zand dat we een beetje schuin omhoog stonden zodat we eruit konden rollen ipv rijden. Heerlijk de hele dag op het strand gechilled met al onze spullen bij ons. De volgende dagen kwam een van de Duitse stellen er ook bij en maakten we met een groot zeil een grote schaduwplek tussen onze auto’s waar we de hele dag met z’n vieren konden chillen. Adrian en Sander waren we steeds een paar uur per dag kwijt als zij aan het bodysurfen waren en Anna en ik vermaakten onszelf met handwerkjes.
We konden nog wel veel langer in het chille Broome blijven, maar naar anderhalve week vonden we het toch wel weer tijd om weer verder te gaan.

Tunnel creek
Iedereen vertrok op zichzelf en reed zelf verder naar de volgende plaatsen. Wij hadden een hele mooie kampeerplek vlak voor Tunnel creek, een nationaal park, gevonden. Hier was een super mooi meer. Maar na Broome zouden we nergens meer kunnen zwemmen omdat er overal krokodillen zijn. Zoet water krokodillen zijn oke maar als het water in verbinding staat met de zee dan zitten er ook zout water krokodillen. Deze kunnen 7 meter groot zijn en eten alles wat op hun pad komt. Je kan dus absoluut met een enkele vinger in water komen wat in verbinding staat met de zee of in de buurt van een watertje kamperen.
Dit water was door mensen gemaakt voor mijnen dus was helemaal veilig om in het zwemmen. We vonden het hier zo mooi dat we hier langer wilden blijven en zetten weer ons kamp op. We werden alleen helemaal gestoord van de miljoenen vliegen die om ons hoofd heen vlogen, dus maakten we aan onze luifel een groot muggennet waardoor we een voortent aan onze bus hadden, vliegenvrij.
Toen we de volgende dag gingen zwemmen in het water zagen we een auto die we herkenden en was de Duitse jongen daar ook! Een paar uur later kwam het Engelse en een van de Duitse stellen hier ook aan! Een dag uit Broome en we waren alweer bijna helemaal compleet. De volgende dag hebben we de twee vans op de kampeerplek gelaten en met de twee 4x4 auto’s naar tunnel creek gereden. Om hier te komen moest je namelijk een rivier doorkruisen. Tunnel creek was een hele mooie grot die we helemaal door konden lopen met een riviertje er doorheen. Deze moesten we een paar keer doorheen lopen, in het donker. We hadden met 7 man 2 telefoons bij ons als zaklamp. Vooral nadat we een krokodil op het zandpad waar wij liepen zagen liggen, was het toch wel spannend om door het water in het donker te lopen! Een hele mooie en bijzondere dag!
’s Avonds terug op het kamp maakten we een gezamelijke pot pompoencurry natuurlijk met verse kokosnoot. En de dag erna ging de rest weer verder. Wij wilden graag nog een extra dag met z’n tweetjes op deze mooie plek blijven.

Halls creek
De volgende dag was het voor ons ook weer tijd om weer verder te gaan. In Fitzroy Crossing eerst weer alle voorraden bijgevuld en hier kwamen we het andere Duitse stel tegen! Met hun afgesproken om elkaar op de volgende kampeerplaats weer te zien, in Halls Creek. Samen met Anna en Adrian hebben we echt bizar mooie dingen gezien, iedere dag weer een super mooie kampeerplek en iedere dag beleefden we een ander avontuur!
Vanuit onze eerste kampeerplek reden we naar Palm Springs. Een klein watertje wat niet zoveel voor zou stellen maar waar we toch naartoe reden. Bij aankomst dachten we eerst ook, is dit het of niet? Maar toen we een klein stukje verder keken zagen we een super super super mooi watertje. Een heel klein meertje met een klein watervalletje en daarachter een ondiep, warm watertje. Omringt met palmbomen. Ongelooflijk mooi. We besloten dus al gauw dat we hier langer moesten blijven. We parkeerden onze auto’s zo bij elkaar dat we een groot zeil ertussen konden spannen waarmee we een mooi plekje aan het water creëerden.
Hier zijn we drie dagen gebleven. De hele dag chillen in ons schaduwplekje, de berg beklimmen en in het water afkoelen. Sander en Adrian zorgden als twee aapjes voor genoeg brandhout voor de avond. Zij hebben een Duitse traditie om brooddeeg te maken en dat dan om een stuk hout te wikkelen en boven het vuur te houden. Super lekker en ideaal!

Bungle Bungles
De volgende stop was Purnululu nationaal park waar de bergen eruit zien als honingklompen, de Bungle Bungles. Om hier te komen heb je een 4x4 auto nodig omdat je 6 rivieren moet doorkruisen. Wij lieten onze van op de kampeerplek op de snelweg staan en gingen met Adrians 4x4 auto naar het park. Super super mooi! Maar meeega ongelooflijk heet!!! Je loopt tussen de heuvels in waar de hitte helemaal blijft hangen. De wandeling eindigde in een open grot waar een klein watertje was. Hier komt nooit zon dus het water was ijskoud. Het maakte ons niet uit hoe klein en vies het watertje was. Van de bloedhete hitte was het ijskoude water een ware verademing! Hierna konden we er weer tegenaan om naar andere mooie uitkijkpunten te lopen. Waar Sander en Adrian natuurlijk de bungle bungle heuvels naar boven moesten klimmen en klauteren.
De volgende ochtend eerst een verkoelende duik in het riviertje bij onze kampeerplek genomen waarna we nat in de auto konden om de eerste hitte wat te onderdrukken. Er stond een hele dag rijden voor de boeg.

Gibb river road
’s Avonds kwamen we in het donker aan op een kampeerplek en WikiCamps, dat is een app waarmee je makkelijk gratis kampeerplaatsen kan vinden, gaf aan dat hier krokodillen zijn maar niet welke, de zoete of de zoute. Als de rivier niet in verbinding staat met de zee dan is het veilig, maar deze rivier stond wel in verbinding met de zee. Ze zeggen dat het voor 1 nacht veilig is om naast een zoutwaterkrokodillen rivier te slapen, de krokodil observeert je eerst een hele nacht en valt je pas de tweede nacht aan. Maarja, wij weten niet of iemand de dag ervoor op dezelfde plek gekampeerd heeft. Iedere avond spelen we met z’n vieren kaartspelletjes, maar deze avond sprongen we steeds op zodra we iets in de struiken hoorden ritselen. Voor de zekerheid sliepen we toch maar met de schuifdeur dicht! (Normaal hebben wij alle deuren open staan omdat het anders echt te heet is) De volgende ochtend moesten we toch vroeg op en direct vertrekken want we hadden een lange dag voor de boeg.

We gingen een stuk van de Gibb River Road rijden! Dit is een van de ruigste wegen in Australië. En eigenlijk alleen te berijden met een hele hoge en goed uitgeruste 4x4 terreinwagen. Al onze vrienden die een 4x4 auto hebben, vonden deze weg ook te ruig en hebben dus ook gewone weg gepakt ipv deze weg. Het blijkt dat de laatste 100 km prima te rijden is en het mooiste gedeelte is. Zelfs met ons gebakkie zou het te doen moeten zijn. Heel erg gaaf om deze, iig in Australië, bekende weg te gaan rijden! En inderdaad bij hele mooie plekken geweest. Eerst bij een hotspring. Een heel erg mooi stukje tropisch paradijs met een waterval met steeds kleine jacuzzi’s tussendoor. Heerlijk in dit warme water chillen!
De volgende stop was de Emma Gorge. Via een mooie wandeling langs de rivier kwamen we bij een kraakhelder mooi meer aan en een stukje hoger was een zelfs nog mooier meer. We reden dezelfde dag ook weer terug van de Gibb River Road af en sliepen ergens op een parkeerplaats naast de snelweg. We hadden de afgelopen weken alleen maar super super mooie kampeerplekken gehad, dus dit was ook wel weer een keertje prima. En we konden onze auto’s zo in een hoek parkeren zodat we toch nog een gezellig kaarthoekje hadden.

Kununurra
Nadat we eerst in de stad grote boodschappen gedaan hadden, zijn we de stad meteen weer uitgereden richting een mooi meer. Onderweg stopten we bij een mooie plek om te kamperen aan de rivier. We dachten hier alleen de nacht te blijven en de volgende dag naar het meer te gaan. Maar zoals overal waar wij kwamen, was ook deze plek te mooi om weer direct te gaan en wilden we dus weer een paar dagen extra blijven. Overdag heerlijk in de rivier chillen terwijl de jongens aan het vissen waren. Anna en ik zaten heerlijk te chillen in het water. En ik dacht een paar meter verderop iets in het water te zien, maar ik dacht ik zal het me wel verbeelden. Maar even later zag ik heel duidelijk een krokodillenkop boven het water uitkomen en weer geheel onderwater verdwijnen. Er was geen twijfel over mogelijk, wij zaten in het water te chillen met een krokodil 3 meter van ons vandaan. Je kan aan de kop zien dat het een zoetwaterkrododil is en geen zoutwater en dus niet gevaarlijk maar toch wisten wij niet hoe snel wij het water uit moesten vliegen. Vanaf de kant konden we hem heel goed zien, hij was zo’n twee meter groot. Sander liep het water in om hem te filmen, maar toen hij te dicht bij kwam zwom de krokodil heel vredig weg. Verder hebben we hier nog de rivier afgelopen totdat we bij een stroomversnelling aankwamen waar we als kleine kinderen in konden spelen.
En voor het eerst hadden we bier en ijs, om het bier koud te houden, dus de avonden waren ook gezellig! En natuurlijk lekker met de versgevangen vis.

Na 3 dagen reden we toch weer verder naar het meer. Een heel mooi groot meer vol met zoetwaterkrokodillen. Hier was een camping waar we een dagpas bij haalden om van het doorlopende zwembad gebruik te maken! En eens in de zoveel tijd is een echte douche ook wel fijn.

Dit was onze laatste bestemming van Western Australia en vanuit hier gingen we de grens over naar Northern Territory. Hier keken we heel erg naar uit. Het echte layed back Australië! Maar dat zal ik verder in het volgende verhaaltje vertellen.. van de zoutwaterkrokodillen en de echte desert outback!

Heel veel liefs van Sander en Lynn

• 09 Oktober 2017 - 13:14

Beppie Velthuizen:

Wat een GEWELDIG avontuur! Ik heb jullie verslag ademloos gelezen en ook genoten van de mooie foto's.
    Nog een paar mooie maanden gewenst van ons. Enne...... take care!!!

• 09 Oktober 2017 - 23:25

Anita:

Heerlijk die vrijheid in geweldige natuur. Prachtige foto's.

• 11 Oktober 2017 - 12:55

Kimberly Masselink:

Lieve Sander en Lynn,

Wat gaaf om jullie verslag te lezen! Wat een avonturen :) Felroze water, dolfijnen, walvissen, krokodillen WAUW!
    Echt genieten. Inmiddels ook een jaar man en vrouw, GEFELICITEERD! :D
    Ik wens jullie nog een heeeeeele fijne tijd met nog meer van die geweldige avonturen samen!
    Als jullie terug zijn gaan we gauw daten en kunnen jullie kennis maken met Jax en z’n broertje! (L)

Veel liefs van ons!