Vietnam - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Sanderenlynn Reeuwijk - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Sanderenlynn

28 Juni 2016 | Vietnam, Xóm Pho

Hoi An, Hue, Phong Nha, Ninh Binh, Cat Ba

Rondreizen op de motor is gewéldig! Vietnam is GEWÉLDIG!!!

Hallo allemaal,

Hoi An
Na onze vijfdaagse tocht door de bergen, waren we toe om even wat langer op een plaats te blijven. En Hoi An is een super leuk stadje, er is niet veel bijzonders te doen maar de atmosfeer is gewoon heerlijk om door het oude stadsgedeelte rond te sjokken. Overal lopen smalle riviertjes waardoor het stadje eigenlijk bestaat uit allemaal kleine eilandjes. Overal zijn klerenmakers en iedereen komt dan ook speciaal naar Hoi An om kleren te laten maken, dat hebben wij dan ook maar gedaan. Erg leuk om iets helemaal zelf te bedenken wat je wilt en dat ze je dan opmeten en de volgende morgen is het klaar! En je hebt op verschillende plaatsen de markt waar ze van alles verkopen en hele eetafdelingen hebt, heel leuk eten op zo’n markt!
Megan, het Amerikaanse meisje waar we ook mee in Thailand en Cambodja waren, zouden we hier ook weer zien. Zij was samen met een hele groep jongens, dus dat was heel gezellig met z’n alle. Zij waren allemaal met de bus, maar na het horen van onze motorverhalen wilden Nez(Amerikaan), Megan en Simon(Duitser) ook een motor kopen. Dus hiermee hadden we weer een nieuwe bikergang! De andere jongens zijn de volgende dag met de bus verder gegaan.
Omdat we Vietnam zo super leuk vinden en het ook echt heel leuk en relax met de motor is, hadden we al snel besloten dat we niet genoeg hebben aan 1 maand visum, dus hebben we hier ons visum met nog een maand verlengd! Hiervoor moesten we een week hier blijven, wat we totaal niet erg vonden in dit leuke dorpje. En daarmee kon ik mijn verjaardag dus hier vieren. En dit was ook meteen een mooie gelegenheid om onze motor te verven. We hadden hem helemaal matzwart gespoten en in het midden een rood en witte streep. En eigenlijk wilde Sander om het af te maken het Feyenoord logo op de tankdop verven! Ons hotel lag ook aan een van de watertje dus tussen de lagen verf door ging Sander vissen. Nadat hij vanuit de kant niks gevangen had, ging hij maar in een halfgezonken boot zitten. Maar nog steeds tevergeefs.
Op mijn verjaardag zijn we ’s morgens eerst met z’n tweetjes gaan ontbijten in een leuk restaurantje aan het water. Met z’n vijven hadden we in de middag een privéboot gehuurd. Sander en ik hadden ’s middags de boodschappen hiervoor gedaan en aangezien wij hier iedere dag banh mi’s (overheerlijke Vietnamese harde broodjes met vlees, ei, groenten en allerlei soorten sausen en specerijen erop) eten, hadden we ipv taart een zak banh mi’s gehaald en hadden we lokale rijstwijn weten te bemachtigen. Nez is een dj/muzikant/zanger dus hij zorgde ervoor dat het een echt feestje was tijdens de tocht. ’s Avonds zijn we op stap gegaan naar een bar waar ze allemaal spelletjes hadden zoals pooltafel, tafelvoetbal, stefstuntpiloot and mega-jenga. Dat was dus wel een goede plek voor mij om mijn verjaardag af te sluiten!

Hoi An – Hue
Na anderhalve week was het weer tijd om met de motor verder te gaan. Deze tocht zou de Hai Van Pas bevatten. Na ongeveer een uurtje gereden te hebben, kwamen we hier aan. Dit is een bergpas die ongelooflijk mooi moet zijn en bekend staat door een aflevering van Topgear. Toen we halverwege de berg waren, stopte onze motor ermee. Al gauw zagen we dat er een gaatje in onze tank zat! Hiermee konden we dus niet een hele pas gaan rijden en moesten we dus terug naar beneden. Da Nang was de dichtstbijzijnde stad, dus hier reden we naar terug. We lieten het aan alle monteurs zien en iedereen schudde nee en lachten ons uit alsof ze wilde zeggen ‘oh yeah you guys are screwed’. Dus we begonnen ons steeds meer zorgen te maken, dat we op internet een monteur op zochten en daar naartoe reden. Deze man moest ook lachen, liep naar binnen en kwam terug met een blok zeep. Schraapte wat zeep ervan af en dichte hiermee ons gat. Natuurlijk waren we niet veel verder toen het door de zeep heen begon te lekken. Wij dachten we kunnen er badkamerkit op doen, Sander had het nog niet uitgesproken of we reden langs een badkamerwinkel. Ze hadden alles, behalve de kit. Maar zo vriendelijk als de Vietnamezen altijd zijn, deed hij zijn uiterste best om ons toch te helpen en kwam naar de motor kijken waarom we dat moesten hebben. Hij keek er even na en liep naar binnen en kwam terug met hetzelfde blok zeep. Blijkbaar is dit dus de manier om dit probleem op te lossen. Hij smeerde er een dikke laag op met tape eroverheen. We kochten zelf ook maar een blok zeep en hiermee was het tijdelijk opgelost totdat er een andere oplossing was. Maar tegen de tijd dat dit opgelost was, was de dag al voorbij dus gingen we maar op zoek naar een slaapplek. En zo sliepen we na de eerste rijdag met de andere drie een half uur van het vertrekpunt af.
De volgende morgen poging twee op de Hai Van Pas en niemand had ook maar een woord te veel gezegd. Het was zo ongelooflijk super mooi!! Het is een pas meteen aan de zee. Dus aan de ene kant heb je uitzicht op gigantische mooie bergen en aan de andere kant heb je een van de mooiste kustlijn die we ooit gezien hebben. Zo bijzonder met de bergen erbij. Je rijdt over de berg heen en als je op de top staat dan kun je aan beide kanten na beneden kijken en zie je aan beide kanten zee! Letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van de dag!
Na deze mooie pas kwamen we super mooie waterbronnen tegen. Dit was een heel natuurgebied met allemaal verschillende waterbronnen waar je van rotsen af kon springen en natuurlijke glijbanen. Heel erg leuk!
Niet veel later nadat we weer op de motor zaten, kwam er een ongelooflijke tropische stormbui. Wij konden gelukkig ergens naar binnen om te eten en te schuilen. Helaas hadden ze geen plek voor motoren. Dus al onze spullen waren helemaal doorweekt maar wonder boven wonder heeft het zeepje het wel overleefd. En konden we na de stortbui het laatste uur rijden om eindelijk Hue te bereiken.

Hue
Voor ons was het belangrijkste om de tank te laten maken. We hebben hem nog laten dichtlassen, maar het was gewoon zo’n oud ding we konden beter een nieuwe kopen. Een beetje jammer twee dagen nadat we hem geverfd hadden! Maar goed zo’n dingen horen er bij en de hele motor had meteen een hele check-up gekregen en hij reed weer van alle kanten soepel!
Hier is een grote markt. Heerlijk om lekker door heen te struinen. Ofja, er is niet veel plaats om te struinen omdat; het bomvol staat en dus maar kleine gangpaatjes overblijven, het tjokvol is van de mensen, het Vietnam is en er dus even goed nog motoren rond rijden, er niet veel toeristen komen en ze ons dus allemaal naar hun eigen bijzondere kraampje willen hebben.
Hue staat betekent doordat het een Imperial city heeft. Je komt dit stadsgedeelte binnen door een hele oude grote poort. Overal zie je dan ook nog de oude gebouwen staan, maar mensen wonen nog steeds binnen deze stadsmuren. Een mooi gezicht. Daarna zijn we doorgereden naar een verlaten waterpark. Een park wat in 2004 geopend is en ook weer in 2004 gesloten is. Nu het verlaten is heeft het meer bezoekers dan toen het open was. Echt een heel vreemd park. Ergens staat een hele grote draak, daar kun je omhoog lopen. Verderop zijn drie waterglijbanen met een pierenbadje erbij. Ergens anders is een amfitheater en nog een simulator vliegtuig en dat is het hele park. Terwijl dit verspreid is over een behoorlijk groot gebied. Het is dus wel leuk om hier met de motor rond te rijden om te kijken hoe de natuur dit in 10 jaar tijd kan veranderen.
In Hue hebben we ook ons 7-jarig jubileum gevierd door eens een keertje met z’n tweetjes uit eten te gaan in een echt restaurant, in plaats van met z’n alle op straat eten! We gingen naar een barbecue restaurant waarbij je in je tafel een barbecue hebt en dan zelf kunt bakken. Na 8 maanden is het dus ook erg leuk om enigszins zelf te koken! Daarna zijn we lekker aan de rivier gaan zitten.

Phong Nha
Phong Nha is een nationaal park met ongelooflijk mooie grotten. De eerste dag zijn we naar de dark cave gegaan. Met een kabelbaan vlieg je de grot in en dan is het donker!! Iedereen krijgt een hoofdlampje zodat je wel nog ziet waar je loopt. Wij liepen achteraan en als je dan achterom kijkt dan zie je dat het echt pikkedonker is! Hoe dieper je in de grot komt hoe modderiger, gladder en smaller de paden worden. Sommige plaatsen is bijna onwandelbaar doordat het zo smal is, je kunt alleen een voet neerzetten en dan springen naar een breder stuk. Sommige stukken zijn zo glad dat je gewoon moet glijden. De grot eindigt in een modderbad! Super vreemde ervaring, je drijft op de modder en als je ligt kun je je benen gewoon niet naar beneden krijgen om te gaan zitten! En zodra er een spetter op je cameralens kwam kon je dit dus ook niet meer schoonmaken. Wij waren hier met Nez en een Australische jongen en twee meiden van Engeland. En een van die meiden had een spetter op haar camera op het moment dat ze een foto wilde maken, dus wat doet ze.. Likt ze de modder van de lens af! Klein beetje vies, maar het hielp wel! De terugweg was Nez een berg opgeklommen om een modderglijbaan te maken en het laatste stukje moesten we ook via een modderglijbaan naar buiten glijden. In de rivier schoonzwemmen en terug kajakken. Om deze te gekke dag af te sluiten konden we nog van een andere kabelbaan af gaan en in het water chillen.
Aangezien dit zo’n super mooi natuurgebied is, leek het ons wel wat om te gaan kamperen. Dus samen met Nez, Megan en Simon hebben we onze hangmat en muggennet ingepakt en zijn we met de motor de bergen in gaan rijden totdat we langs de rivier af reden. De motor de jungle in gereden, de jungle naar beneden gelopen en net zo lang de rivier afgelopen totdat we ons perfecte kampeerplekje hadden. Dit hele gebied is ongelooflijk mooi natuurlijk door de prachtige natuur maar de miljoenen vlinders die overal rond vliegen maken het nog magischer. De rivier was een redelijk snelstromende rivier waardoor je overal ondiepe en diepe plekken had. Ideaal dus omdat we door de rivier zelf moesten lopen over de ondiepe plekken en we konden lekker zwemmen in de diepere plekken. Het was kristalhelder water vanuit verschillende natuurbronnen. Een groot voordeel van kamperen aan de rivier ivm op het strand is dat je niet helemaal bedekt bent met zand en zout water. Je kan je echt lekker wassen in het zoete rivierwater en niet je hele lichaam vol met zout hebben zitten wat je niet af kan spoelen. Ik heb zelfs ’s morgens wat kleren gewassen in de rivier! Een heel groot nadeel zijn muggen en allerlei andere beestjes die hier rondvliegen en kruipen! Alleen al de tocht van de motor naar de rivier waren we geheel lek gestoken. Dus nadat de hangmatten met de muggennetten eroverheen hingen, meteen een kampvuurtje gemaakt bij de hangmatten. Maar er tegenover was een klein eilandje waar minder beestjes waren dus daar ook een kampvuur gemaakt om de avond door te brengen. En we hadden speciale muggenwierook die ons mooie plekje muggenvrij hielden. We konden in het dorpje alleen nergens een markt vinden om vlees en groenten te kopen, dus hadden we maar een voorraad banh mi’s en koekjes gekocht. Overdag lekker chillen aan de rivier. We hadden piepschuimplaten gevonden om op te drijven om een drijfwedstrijd stroomafwaarts te houden. En stroomopwaarts werd de natuur alleen nog maar mooier en mooier. Gigantische rotsen waarbij het water tot wel 6 meter diep was. We waren hier rustig naartoe aan het zwemmen, steekt er ineens een slang de rivier over een paar meter voor ons! In het water zagen we wel al dat hij 3 meter lang was, maar toen hij het water uit kroop zagen we pas zijn dikte! Een diameter van zo'n 15 centimer! Heel fijn dat we dit pas de laatste dag zagen en we na het zien van dit gigantische beest hier niet meer hoefden te slapen! Eind van de derde dag zijn we weer terug gereden en hadden we wel een keer behoefte aan een rustig avondje. Dus zijn we naar farmstay gereden voor een hele mooie zonsondergang, pizza gegeten en film op groot scherm gekeken! De volgende dag zouden wij en Nez verder naar het noorden rijden en Simon en Megan naar Laos. Maar de motoren van Nez en Simon waren kapot en moesten allebei een dag bij de monteur blijven. Dus nog een relaxdagje bij het zwembad eraan geplakt voordat we dit ongelooflijke mooie stukje natuur na een week achter ons lieten.

Phong Nha – Ninh Binh
Het was wat vet rijden om deze tocht in 1 dag te doen en we kamperen zo leuk vinden, besloten we om het rustig aan te doen en halverwege een strand op zoeken om daar onze hangmatten op te hangen. Even voordat we het strand zouden bereiken waren we naar de markt gegaan om daar alle boodschappen te doen. We hadden het perfecte strand gevonden, de motoren konden we in de duinen neerzetten en konden we daar dicht bij slapen. Dus de motoren hierheen gereden, bleek dat een hele kudde buffalo’s hier ook kamp opgezet hadden. Maar er was een mooie inham waar we veilig konden zitten. Dus de motoren weer een stukje verder, deed onze motor het niet meer. Maar het was zou te laat om een monteur te zoeken dus dat zouden we de volgende morgen oplossen. Hout sprokkelen, kampvuurtje maken en onze overheerlijke, zelfgemarineerde spareribs bereiden! Samen met gebakken aardappel met ui en een salade was dit een overheerlijke maaltijd! Nez had zijn hangmat in Vietnam gekocht en dat is niet zo’n fijne om in te slapen, dus hij wilde liever in het zand zelf slapen en dat vind ik ook fijn liggen. Dus Sander had ’s nachts zijn hangmat nog opgehangen en Nez en ik sliepen daaronder in net zand (in een hoeslaken) ’s morgens vroeg ervaarden we daar een groot nadeel aan, geen schaduw van de boom dus pal in de zon, dus snikheet. Na een lekkere verfrissende duik in de zee gingen Nez en Sander samen op pad om de motor te laten maken. Nez trok met zijn motor Sander vooruit. En tja, er moest toch iemand bij de spullen blijven dus dat vond ik totaal niet erg, een dagje in mijn eentje op een verlaten strand. Dacht ik. Ik lag lekker in de hangmat te chillen, totdat het iets later werd en de zon helemaal bovenaan de hemel stond en ee dus geen schaduw meer was. En het was heet, niet normaal. Mijn fles water stond een meter van me vandaag, te veel moeite om die te pakken. Op een begeven moment hield ik het niet meer dus wilde ik de zee in gaan. Ik moest zo’n 60 meter strand overrennen. Halverwege had ik zoveel pijn aan mijn voeten door dit belachelijk hete zand dat ik in mijn eentje gillend verder rende, aangekomen bij de zee had ik serieus brandalarmen op mijn tenen staan! Nog nooit zo’n ontzettende hitte meegemaakt!! En die arme jongens zaten de hele dag bij de monteur te zitten in de hitte! Rond een uur of twee kwamen ze terug met heerlijk koel drinken en eten. De motor konden ze pas na 4 uur ophalen, dus besloten we nog een nacht hier te blijven. Ik had de hele dag in deze onmenselijke hitte overleefd, dus wilde ik niet gaan op het moment dat de zon onder gaat en het eindelijk toegankelijk werd. Dus toen de jongens de motor gingen halen gingen ze ook boodschappen doen, sla wrap met gebakken groente en tofu! Helaas konden de mieren dit eten ook waarderen en kwam er een complete invasie, waardoor we onmogelijk nog op het strand konden slapen. Dus Sander ging de andere hangmatten ook ophangen. Het aantal bomen was beperkt op deze plaats, dus had hij 2 hangmatten vanuit dezelfde tak opgehangen. Nez en hij probeerden dus uit of dit mogelijk was, na 2 seconde was dat dus duidelijk een nee nadat ze beide op de grond lagen en Nez de dikke tak op z’n kop had! Dus ergens anders een plek gevonden voor alledrie de hangmatten. ’s Avonds lag Nez in de zijne te chillen, ofja, hij was alleen maar aan het klagen dat het de verschrikkelijkste hangmat ooit was. Hij was alles af aan het kraken van z’n hangmatje en boem, breekt de hangmat kapot! Ligt ie weer op de grond! Nadat we dit weer gefixt hadden konden we heerlijk mier-vrij slapen. De volgende ochtend konden we na een verfrissende duik in de zee en een mango ontbijt weer verder rijden. Na nog geen 5 km brak onze ketting in tweeën! Stonden we daar in the middle of nowhere langs de bloedhete snelweg. Ik ging bij Nez achterop met de ketting in mijn hand op zoek naar hulp. En Sander probeerde achter een muurtje een klein beetje schaduw op te pikken door helemaal in elkaar gedoken te gaan zitten wachten totdat wij terug zouden komen. Bij het eerste beste huisje gingen we naar binnen, lieten de ketting zien en zei het mannetje oké oké. Dus ik bij hem achterop en bracht hij ons naar een monteur om de ketting te maken en reed hij mee terug naar de motor om de ketting er weer op te leggen. Totaal uitgedroogd in deze hitte konden we na een pitstop bij een winkeltje voor drinken dan eindelijk op weg naar Ninh Binh, wat de in de avond bereikten.

Ninh Binh
Ook in Ninh Binh is de natuur weer heel erg mooi. Dus zijn we hier met de motor doorheen gereden, door de bergen en langs leuke meertjes waar de mannen aan het vissen waren en dikke bamboo bongs aan het roken waren. We hebben hier een boottocht gedaan door de mooie natuur die uiteindelijk ook de grotten in ging. Heel erg mooi.
Onderweg zagen we verschillende vrachtwagens met honden, zoals je ze ziet met varkens. Dus vroeg ik aan Hue (onze Vietnamese vriendin thuis) wat ze hier mee doen. Maar helaas vertelde ze dat ze honden en katten hier, vooral in het noorden, niet als huisdieren zien en het dus normaal vinden om te eten. Het verschrikkelijke hieraan is dat de mensen ze hier honden als bewaking hebben, of de rijkere mensen als huisdier en dat ze deze vergiftigen zodat ze aan een zeer pijnlijke dood sterven en dan stelen ze ze om ze aan de hondenwinkel te verkopen. Heel erg zielig dus! Hue zei dat we dit op de menukaart als ‘thit cho’ kunnen zien. En nadat ze dit gezegd had zagen we ineens overal bij bijna alle restaurants uithangborden met plaatjes van de liefste honden en katten met het bordje ‘thit cho, meo’. Dus in deze plaatsen was het lastig om een restaurant te vinden. Want wij zijn bereid om alle vreemde gerechten te proberen, maar hond en kat is echt een grens! Al helemaal als je weet dat ze die als huisdier bij mensen gestolen hebben en zo pijnlijk gedood zijn!
Verder was er niet veel te doen in dit plaatsje en zijn we naar 1 dag weer verder gegaan.

Cat Ba
Cat Ba is een eiland in Ha Long bay, wat bekent staat om de magisch mooie natuur. Overal zie je gigantische rotsblokken uit de zee schieten waardoor er overal bergeilandjes zijn. Hier kwamen we een Nederlands stel tegen waarmee we in Thailand de duikcursus gedaan hadden, dus met hen en Nez hebben we hier een boottocht gedaan in deze ongelooflijk mooie baai. Wij vaarden in Lan Ha bay, waar de rotseilanden niet zo groen zijn als in Ha Long bay, maar dat was juist heel mooi doordat je nu de bijzondere vorm goed kon zien en echt de rotsvormingen ziet hoe de natuur dit gevormd heeft. Als eerste vaarden we naar een plek waar we gingen kajakken. Super mooi om tussen en onder deze gigantische rotsen te roeien! Op het water waren we met twee andere jongens aan het kletsen en hadden ze niet door dat ik onze kajak aan die van hen vastgeknoopt had. Wij riepen dus naar ze dat ze in volle vaart vooruit terug naar de boot moesten en dit deden ze braaf. Pas na een hele tijd hadden ze door dat ze ons aan het meeslepen waren. Een van de twee sprong dus uit zijn kajak en duwde de onze om. Deze vulde zich helemaal met water waardoor wij niet meer verder konden peddelen. Vanuit de boot kwam een reddingsbootje naar ons toe en werden wij met deze boot terug gebracht!
Bij de volgende stop konden we zwemmen. Dus als kleine kinderen hadden we een hoop lol door vanaf het bovenste dek het water in te springen. Bij een van de rotseilanden was een heel bijzonder strandje, echt heel klein en nog tot je enkels onderwater. De stroming van de zee kwam van beide kanten. We zwommen er naar toe als je daar op het zand stond kreeg je de golven van twee kanten over je heen. Deze klapte tegen elkaar aan waardoor je onder een zoute douche stond.
De laatste stop was bij Monkey island. Op dit eilandje wonen de .... apen. Dit is de enige plek waar ze wonen en ze worden met uitsterven bedreigd. Het lijken schattige aapjes, maar als je te dicht bij komt dan vallen ze je zonder pardon aan. Op de terugweg vaarden we door het drijvende vissersdorpje. Overal drijven hele kleine huisjes met looppaadjes waar netten tussen hangen waar ze hun vangst in bewaren. Heel vreemd om dit dorpje te zien doordat ze overal verspreid in de zee vastliggen.
De volgende dag zijn we met de motor het prachtige landschap op het eiland zelf gaan bewonderen. Te beginnen met een fort waar de Japanners hun basis hadden, van hieruit had je prachtig mooi uitzicht over de baai en over het bergachtige eiland zelf. Vervolgens reden we naar een grot die ze tijdens de oorlog omgebouwd hadden tot ziekenhuis. Heel bizar als je een grot binnen loopt en alle kamers helemaal strak zijn. En natuurlijk echt niet voor te stellen dat er in zo’n vochtige, moeilijk bereikbare grot een ziekenhuis gerund werd! Daarna zijn we via het nationale park naar de andere kant van het eiland gereden. Ik blijf het zeggen, dit stukje natuur is gewoon echt bizar mooi!!
Om weer terug naar het vaste land te gaan pakten we de boot die door Ha Long bay zelf vaarden. Ondanks beide baaien vol staan met rotsformaties waardoor het in principe hetzelfde lijkt, ziet het er toch heel anders uit doordat de rotsen in Ha Long bay helemaal bedekt zijn met bomen en struiken.

Op naar het laatste stukje van noord Vietnam en dan door naar Laos!
Veel liefs van Sander en Lynn

• 28 Juni 2016 - 19:41

Anouk Volleberg:

Hey Lynn en Sander!

Wat een superleuke blog. Erg fijn dat het zo goed met jullie gaat en vooral volop blijven genieten van alles wat jullie daar zo meemaken! Wat een ervaringen zeg!
    Echt superleuke foto's! Ik hoop dat jullie er nog heel veel mooie foto's mogen knippen ;)

Heel veel plezier nog en geniet ervan!

Liefs, Anouk